سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشگاه اسلامی - قسمت اول

آن چیزى که به علم هم جان و روح و جهت خواهد داد؛ جهت فکرى و سیاسى و انقلابى دانشگاه است . در بیانات حضرت امام (ره) و وصیت‏نامه‏ى ایشان، به این نکته‏ى اساسى بسیار توجه شده است. دانشگاه لاابالى و بیگانه از ارزشهاى دینى و بى‏تفاوت و خون‏سرد نسبت به مفاهیم و جهت‏گیرى‏هاى انقلابى، دانشگاهى که در او نبض انقلاب نزند، دانشگاهى که اعضایش- چه دانشجو و چه استاد- نسبت به حرکت انقلابى ملت ایران و براى پیشاهنگى و پیش‏قراولى، احساس تکلیف نکند و نقش درجه‏ى یک را در کار انقلاب نداشته باشد، دانشگاهى نیست که امیدبخش و تضمین‏کننده‏ى آینده و مورد نظر امام (ره) باشد.
دانشگاه جهت‏دار و دین‏دار، به‏شدت متمایل به ارزشهاى انقلابى و اسلامى است. البته ارزشهاى انقلابى از ارزشهاى اسلامى به‏هیچ‏وجه تفکیک‏پذیر نیست؛ این‏ها باهم یکى است. کسى نمى‏تواند بگوید من مسلمانم؛ اما انقلاب را قبول ندارم، و یا بگوید من انقلابى هستم؛ اما اسلام را قبول ندارم! امروز زنده‏ترین تپش‏هاى انقلابى در اینجاست؛ بسیج‏کننده‏ترین نیروهاى مردمى، این انقلاب است؛ در حالى که سرتاسر دنیا، انباشته از انقلاب‏هاى گوناگون است. پس انقلابى غیر اسلامى و اسلامى غیر انقلابى نداریم. ارزشهاى انقلابى، همان ارزشهاى اسلامى است.

دانشگاه ما اگر اسلامى باشد، خواهد توانست بار علمى و ادارى جامعه را در جهت استقلال و آزادى و سربلندى کشور بر دوش بکشد و پایه‏اى براى رشد و تعالى علمى و سیاسى در آینده باشد و اگر اسلامى نباشد، به همان بلیه‏اى دچار خواهد شد که در دهها سال حاکمیت رژیم گذشته، به آن مبتلا شده بود: سقوط علمى و اخلاقى و ناتوانى از برآوردن نیازهاى ملتى که اراده کرده است عقب‏ماندگى و ضعفى را که بر او تحمیل شده است، با عزم و ایمان انقلابى خود جبران کند.

شک نیست که رابطه‏ى دانشگاه با علماى دینى که معلّمان دین و اخلاق و امناى معارف اسلامى مى‏باشند، تأثیر شایسته‏یى در صلاح دانشگاه و سَمت‏گیرى اسلامى و رشد معنوى آن خواهد داشت و این چیزى است که براى آینده‏ى کشور و نظام جمهورى اسلامى، داراى اهمیتى حیاتى است. از این رو، مقام معظم رهبری حضرات آقایان محترم را به‏عنوان نمایندگان خود در دانشگاههاى سراسر کشور معیّن نمودند تا با تشکیل شبکه‏یى متین و کارآمد از فضلاى روحانى و حضور مستمر و توأم با نظارت و برنامه‏ریزى آنان در دانشگاهها، روند اسلامى کردن دانشگاه را سرعت ببخشند.